W Warszawie powstanie najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce, przeznaczona dla obsługi ponad 150 tramwajów. Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała umowę na inżyniera kontraktu, który będzie stanowić wsparcie na etapie wyboru wykonawcy prac budowlanych.
Wykonawcą, który jako jedyny wykazał spełnienie warunków udziału w postępowaniu przetargowym i nie został wykluczony jest Spółka Egis Poland z ofertą w wysokości 12 mln 899 tys. zł netto. Ostatecznie wybór dopiero jedenastej oferty jest konsekwencją błędów bądź też nieprawdziwych informacji podawanych w ofertach przez pozostałych dziesięciu wykonawców.
– Właśnie podpisaliśmy umowę na zarządzanie budową zajezdni Annopol, co oznacza, że mamy profesjonalny zespół wsparcia, który będzie dbał o jakość dokumentacji technicznej oraz nadzorował budowę zajezdni. Zespół ekspertów zweryfikuje czy wszystkie procedury UE, która współfinansuje budowę, będą stosowane np. podczas rozliczeń finansowych. Konsultant będzie wspierał nas w przetargu na roboty budowlane. Do jego zadań będzie należało m.in. sprawdzenie poprawności projektu. W tym celu opracuje on wirtualny model zajezdni – informuje Marciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Realizację zajedzeni poprowadzona z wykorzystaniem technologii BIM – Building Information Modeling. Jest to pierwsza inwestycja w Tramwajach Warszawskich, w której wykorzystana zostanie ta technologia i jedyna tramwajowa w Polsce, która ją wykorzysta. BIM to technologia, która jest używana podczas najbardziej skomplikowanych i wymagających inwestycji. A w skrócie polega to na tym, że na etapie robót do trójwymiarowych modeli inżynierowie dodają wszystkie informacje o używanych materiałach, statusach budowanych obiektów, postępie prac, rozliczeniach odbiorów czy wykrytych problemach. Prowadzenie inwestycji odbędzie się przy zastosowaniu cyfrowych trójwymiarowych modeli, które będą wypełniane informacjami o wszystkim, co jest związane z budową. Później te informacje będzie można wykorzystać do zarządzania zajezdnią. Efektem zastosowania tej technologii będzie bardziej ścisłą kontrola nad przebiegiem całej inwestycji. Pomoże nam to w utrzymaniu jakości i terminów.
Obiekt dla ponad 150 tramwajówZajezdnia na Annopolu będzie zajmowała powierzchnię niemal 12 hektarów. Znajdą się tu stanowiska do sprawdzania, czy wagony są sprawne, lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa. W obiekcie przeprowadzane będą też bardziej codzienne czynności – sprzątanie, uzupełnianie piasku w mechanizmach hamulcowych czy codzienne przeglądy.
Długość wszystkich torów w zajezdni przekroczy 14 km, zbudowane zostaną także wjazdy na torach na ul. Annopol. Na terenie zakładu znajdzie się też kryty tor do testowania hamulców w tramwajach.
Specjalny system informatyczny zastąpi pracę człowieka w wielu czynnościach podczas obsługi tramwajów. Po otrzymaniu danych związanych ze stanem technicznym tramwaju system wyznacza trasy, miejsca postojowe na torach lub na stanowisko. Wytyczy im drogę do myjni, na sprzątanie albo do przeglądu. Przykładowo – przekładanie zwrotnic będzie się odbywać automatycznie i nie będzie trzeba angażować do tego pracowników odpowiedzialnych za manewrowanie wagonami. System zintegruje pracę maszyn, urządzeń i przesyłanie informacji do pracowników.
Jak ulżyć matce naturze i mieszkańcom?Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Zastosowane zostaną pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo przewidziano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.
W myjniach będzie zamknięty obieg wody. Teren zajezdni będzie odizolowany ekranami akustycznymi pochłaniającymi część wytwarzanego przez zajezdnię hałasu.
Trochę historii Zajezdnia na Annopolu będzie piątą zajezdnią w stolicy. Najmłodszą zajezdnią jest zajezdnia „Żoliborz” na Bielanach, która powstała w 1963 roku. Zajezdnia na Annopolu jest planowana w Warszawie od lat 60.

Makieta planowanej niegdyś zajezdni, fot. TW
Nowa zajezdnia teraz okazuje się bardzo potrzebna, ponieważ Tramwaje Warszawskie prowadzą rozbudowę sieci tramwajowej oraz przygotowują budowę nowych tras. Dodatkowo wkrótce w Warszawie
pojawią się pierwsze z nowo zamówionych 123 tramwajów, które potrzebują miejsca do garażowania i obsługi obok obecnie używanych, których jest już 430.
Budowa zajezdni tramwajowej Annopol jest współfinansowana z środków unijnych. Jej realizację zaplanowano na lata 2021-2023. Koszt budowy zajezdni przekroczy koszt 300 mln zł.